عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی :معلم و دبیر و مدیر خوب هزار نقص را جبران می کند

 مدیر کل و اعضای شورای معاونین آموزش و پرورش استان یزد با حضرت آیت الله " اعرافی " امام جمعه میبد و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی دیدار کردند .

حضرت آیت الله اعرافی : معلم و دبیر و مدیر خوب هزار نقص را جبران می کند / الگوی جذّاب ، عمیق و درست از دین می تواند نسل نوجوان و جوان ما را نجات بدهد / ادبیات فارسی تضمین کننده روح پاک و اخلاق و ادب است / این مسئله ای راهبردی است که آموزش و پرورش بتواند ظرفیتی در خود ایجاد کند که مسائل جاری جامعه را بفهمد ، تحلیل کند ، راه حل بدهد و در متن نظام آموزشی کشور جاری شود/آموزش و پرروش باید در جایگاه نخست نگاه و عزم ما و حمایت آحاد مسئولان و شهروندان باشد .

آیت الله اعرافی امام جمعه میبد و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشستی صمیمانه با " شیرزاد " مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد و معاونین وی ، نکات راهبردی را مطرح کرد .

در ابتدای این مراسم آیت الله اعرافی خاطر نشان ساخت : به عنوان یک شهروند و علاقه مند به مسائل تعلیم و تربیت از عزم و همّت بلندی که امروز در مجموعه آموزش و پرورش استان مشاهده می کنم صمیمانه تقدیر و تشکر دارم .

وی افزود : تلاش کرده ام مسائل تعلیم و تربیت به شکل فنّی و مطابق با آنچه که واقعیت های آموزش و پرورش است در فضای حوزه و تحقیقات حوزه مطرح بشود. در شورای عالی انقلاب و شورای معین نیز سعی نموده ام که از آموزش و پرورش حمایت کنم که نمونه آن تأسیس دانشگاه فرهنگیان بود که علیرغم مخالفت هایی که وجود داشت به تصویب رسید .

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد : بنده و سایر مسئولان و شهروندان باید افتخار کنیم که در خدمت آموزش و پرورش باشیم. آموزش و پرروش باید در جایگاه نخست نگاه و عزم ما و حمایت آحاد مسئولان و شهروندان باشد .

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با توجه به اینکه حوزه آموزش و پرورش یک حوزه فوق العاده پیچیده است اظهار داشت : اینکه بشود مسائل ده- بیست ساله آموزش و پرورش را با حجم تغییرات و تحولاتی که در دنیا و کشور رخ می دهد سامان داد و در یک چشم انداز و کلان دید ، کار واقعا دشواری است. کار فرهنگی خیلی پیچیده تر از اقتصاد است.

وی با توجه نقش مهم آموزش و پرورش نکاتی را یاد آور شد که در زیر می خوانید :

آموزش و پرورش استان نشان داده که دارای ظرفیت و توان فکری و استعداد بالایی است .

نکته اول : استان یزد به عنوان یک استان پیشگام حوزه تعلیم و تربیت می تواند در حوزه سند آموزش و پرورش نیز یک کار تحلیلی انجام بدهد و پیشگام تحقق محورهایی از آن باشد . محور ها زیاد است ولی من پیشنهادم این است که ۱۰-۱۵ سند آموزش و پرورش فراتر از آنچه که از وزارت خانه ابلاغ می شود به صورت استانی یک سری طرح های جدید و پیشگامانه را برای اجرا و تحقیق داشته باشید، چرا که با توجه به سابقه درخشان از عهده استان بر می آید .

آموزش و پرورش استان نشان داده که دارای ظرفیت و توان فکری و استعداد بالایی است که می توان پیشگامی را در حوزه سند آموزش و پرورش از آن انتظار داشت .

در مقدمه سند ، ده اصل آمده است که در واقع به نوعی روح کلان حاکم بر سند است. به نظرم مهم است که دوستان دقت کنند.

در آموزش و پرورش منابع انسانی حرف اول را می زنند .

نکته دوم : در آموزش و پرورش منابع انسانی حرف اول را می زنند . درخشش های استان در پرتو منابع انسانی بوده است ، اعم از منابع مدیریتی یا منابع عملیاتی تعلیم و تربیت . علیرغم تنگناهای مالی که وجود دارد هنوز منابع انسانی استان قابل ارتقاء می باشد . بخشی از ارتقاء منابع انسانی در قالب دانشگاه فرهنگیان رقم خورد که خود را در آینده نشان خواهد داد . بخشی هم در دوره های آموزش های ضمن خدمت انجام می گیرد . با نیروی انسانی می توان بر همه مشکلات فائق آمد .

معلم و دبیر و مدیر خوب هزار نقص را جبران می کند .

مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری با ۳۰۰ طلبه حوزه علمیه قم را پایه گذاری کرد. در یک شرایط بسیار حساس و حاد تاریخی که در واقع یک نوع معجزه بود. در شرایطی که نظام بین الملل و نظام استبداد داخلی محو حوزه ها را دنبال می کرد ، جلوی چشم آنها حوزه علیمه قم پایه گذاری شد . حوزه ای که امروز یک کانون مهم فکری و معرفتی در جهان اسلام و دنیاست .

مرحوم حاج شیخ عبدالکریم طی ۱۵ سال افرادی را در این حوزه تربیت نمود که یکی از آنها حضرت امام (ره) هستند ، مرحوم گلپایگانی هستند . ایشان با عدد کم اما تربیت منابع انسانی این کار بزرگ را انجام داد . معلم و دبیر و مدیر خوب هزار نقص را جبران می کند . آنها با فکر و اندیشه و خرد و نگاه برنامه ریزی ، نقص ها را جبران می کنند .

می توان راه ها و شیوه های نوینی را برای ارتقاء منابع انسانی استفاده کرد . عمده افتخارات ما برمی گردد به دبیر و معلم خوب .

الگوی جذّاب ، عمیق و درست از دین می تواند نسل نوجوان و جوان ما را نجات بدهد .

نکته سوم : ارائه درست و جذّاب دین است . به دوستان مبلّغ توصیه کردم که حداقل سالی یکبار ، کتاب های دینی و اجتماعی مدارس را مرور کنند . آن وقت صحبت های آنها با ذهن و ضمیر دانش آموزان گره خواهد خورد . الگوی علم و دین و رابطه علم و دین رابطه حسّاسی است که در دنیای غرب هم در مورد آن کار شده است و چالش برانگیز است . اگر مبلّغ ما و یا دبیران مان الگوهای علمی دقیق در مسائل علم و دین داشته باشند رابطه مسائل علمی دینی ما با حوزه علم تبیین بشود این امری مهم است. لذا الگوی جذاب ، عمیق و درست از دین می تواند نسل نوجوان و جوان ما را نجات بدهد .

ما نباید مسائل را به صورت خشک و یا گاهی بدون جاذبه مطرح کنیم . به نظرم به روی این مسئله باید خیلی کار شود . من معتقد به گفتمان ناب انقلاب اسلامی و گفتمان اجتماعی هستم و از آن هم دفاع می کنم . معتقدم این گفتمانی مترقّی و جذّاب است که باید با جذّابیت و شکل متناسب با دنیای امروز مطرح بشود .  ادبیات درست دین و جذّابیت محورهایی که در تربیت دینی مطرح می شود از جمله مسائلی است که باید خیلی روی آن کار بشود . در این زمینه از روحانیون فرهیخته استفاده کنید .

آموزش و پرورش باید مکانی برای حل مشکلات جامعه باشد .

نکته چهارم : آموزش و پرورش باید با متن جامعه در ارتباط باشد و گره بخورد و مسائل آموزش و پرورش مسائل جامعه باشد . اگر ما  می گوییم محیط زیست یک مسئله است ، مهاجرت نخبگان از استان و مهاجرت نیروی کار و کارگر به استان یک مسئله است و … اینها همه باید مسئله آموزش و پرورش باشد . باید مرکزی در آموزش و پرورش باشد که مسائل را رصد کند و به متن آموزش و پرورش بیاورد و آنها را حل کند . این نظام کنونی آموزش و پرورش که نظامی بسته و انعطاف آن خیلی کم است اشکال دارد . حتماً باید نظام آموزش و پرورش یک نقاط منعطفی داشته باشد که سالانه افراد متفکّر بتوانند از آن استفاده کنند برای حل مسائل و مشکلات جامعه .

آموزش و پرورش باید مکانی برای حل مشکلات جامعه باشد ، اگر در جامعه ما قانون رعایت نمی شود ، مشکلات خانوادگی وجود دارد و … باید این ها دغدغه مدیر و دبیر آموزش و پرورش باشد .

اگر آموزش و پرورش این مسائل را دنبال کند ، موفق است و الّا راهی که می رود با واقعیت های جامعه فاصله دارد .
این مسئله ای راهبردی است که آموزش و پرورش بتواند ظرفیتی در خود ایجاد کند که مسائل جاری جامعه را بفهمد ، تحلیل کند ، راه حل بدهد و در متن نظام آموزشی کشور جاری شود .

ادبیات فارسی تضمین کننده روح پاک و اخلاق و ادب است .

نکته پنجم : حوزه ادبیات فارسی و هنر در پرورش شخصیت های سالم و طراحی آینده ای خوب ، معجزه می کند .

ادبیات فارسی تضمین کننده روح پاک و اخلاق و ادب است . اگر کسی با حافظ و سعدی و شمس تبریزی ، عطّار، سنایی و … آشنا باشد علاقه مند می شود و اگر کسی علاقه مند شد در شخصیت او اثر می گذارد . ترجمه مثنوی ما در آمریکا پرفروش ترین کتاب سال می شود برای چند سال متوالی . ادب فارسی ، ادبی است که نظیرش در دنیا خیلی کم است . بسیاری از معارف ریز ، دقیق و زیبای اسلام در حوزه مسائل اخلاقی و عرفانی در ادب فارسی تجلّی پیدا کرده است .

متأسفانه ، ادبیات فارسی جایگاه خودش را ندارد . خیلی از مسائل اخلاقی و تربیتی که امروز همه ما از آن رنج می بریم در پرتو همین ادبیات ، روح ادبی و هنر فاخر و درست خودمان می تواند حل بشود و فضای ذهنی بچه ها را عوض کند .

استان یزد می تواند در زمینه آشنایی دانش آموزان با ادبیات غنی ایرانی پیشگام باشد . همچنین در بحث شادی و نشاط بوعلی سینا در نمط نهم اشارات آن را تحلیل فلسفی کرده است . شادی و نشاط یک کف دارد که این کف عمومی است و واقعاً بشر به آن نیاز دارد . از آن سطح بالاتر یک امر نسبی فرهنگی است .

نکته ششم : آموزش و پرورش و روحانیت باید با ظرفیت سازی ، پاسخگوی افراد غیرآشنا با فرهنگ بومی باشند .

نکته آخر : استان یزد ، اکنون ۴۰-۵۰ واحد دانشگاهی با ۷۰-۸۰ هزار دانشجو دارد که یکی از محورهای توسعه استان بوده است . الان استان می تواند ۱۰-۲۰ قطب محوری علم و دانش و فناوری را پایه ریزی کند . دانشگاه های ما باید به این سمت بروند و الّا خیلی از آنها ورشکست خواهند شد.

آموزش و پرورش باید در حوزه پژوهش و تحقیق مثلاً در ۱۰-۱۵ رشته مهم با کمک آدم های بزرگ ورود پیدا کرده و برنامه ریزی کند . و با تعامل با نظام دانشگاهی نقش خوبی را در این زمینه ایفا کند .

در ابتدای این نشست مدیر کل آموزش و پرورش و هر یک از معاونین ، گزارشی از عملکرد ، وضعیت و برنامه های پیش روی آموزش و پرورش استان را ارائه کردند .


 

 

***

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا